what to do if money transferred into wrong bank account. Do not get upset about transferring money to banking / wrong bank account, bank will return money. Many times, due to hasty filling of wrong bank details, the money goes to the wrong bank account. Many people do not know what to do in such a situation and how to get this money back. Today we tell you what you should do if this happens to you. Know more about – What happens if I transfer money to the wrong bank account?
Quick Links
This is how you will get money back
Inform bank soon if money is transferred to wrong account
- In case of transfer of more money to someone else’s account, file a complaint with your bank as soon as possible. If you and your beneficiary account are in the same bank, then the process will be completed in a hurry. Money will be returned to your account within a day or two.
- RBI guidelines that if the money gets deposited in someone else’s account by mistake then the bank will have to take steps as soon as possible. The bank will have to make arrangements to return the money from the wrong account to the correct account.
- You can also present a screenshot of the transaction to proof the transaction. After this, the bank will process itself which may take 2 to 3 days.
May take up to 2 months
- It takes a lot of hard work to get an accidentally transferred amount. Because it has to follow many rules. The process can sometimes take up to two months. Because first you have to find out the details of the account in which you sent money by mistake from your bank. Now you will have to contact the bank of the account holder where you have sent the money to get the refund. If the bank gets your argument right, then they will ask you for a request application. After that the bank will inform its customer. After this the next process will start
Amount transfer account will also have to be banked
- If the sender and receiver’s accounts are in the same bank, then this process is completed quickly, but if the receiver’s account is in another bank, it takes time.
- In the event of being the second bank, the bank account in which you have transferred the money by mistake, will have to go to the branch of that bank and file a complaint. The bank cannot transfer money to anyone without the permission of its customer.
- Also, banks do not give information about your customers. So you have to make the bank aware of the whole situation. After that the bank will inform the owner of that account and ask you to transfer the money back to your account.
If the other account refuses to return the money
In most cases of accidental amount transfer, the receiver is willing to return the money, but if he refuses to return the money, you can file a case against him. Usually, if someone has accidentally received money in his account, then on request from the receiver, he returns it, but sometimes some people refuse to return the money. In such a situation, you can take legal action against such a person. In this, you can complain by giving account number, bank branch and details of that person. This will solve your problem.
Return automatically if IFSC or account number is wrong
Many times we make mistake of entering IFSC code or account number during money transaction. Due to which the money is not able to reach the right place and the balance is deducted from the account. If this happens then you need not panic. Because in such a situation, your deducted money is automatically returned to your account within 48 hours. Even if you have any problem then you can contact your bank or customer care.
गलत बैंक अकाउंट में पैसे ट्रांसफर होने पर न हों परेशान, बैंक वापस दिलाएगा पैसा
कई बार जल्दबाजी में गलत बैंक डिटेल्स भरने के कारण पैसा गलत बैंक अकाउंट में चला जाता है। कई लोगों को इस बात की जानकारी ही नहीं होती की ऐसी स्थिति में क्या करना चाहिए और इस पैसे को वापस कैसे पाया जा सकता है। आज हम आपको बताते हें कि अगर आपके साथ ऐसा हो जाए तो आपको क्या करना चाहिए।
ऐसे मिलेगा पैसा वापस
गलत अकाउंट में पैसा ट्रांसफर होने पर बैंक को जल्द करें सूचित
- किसी दूसरे के खाते में या अधिक पैसा ट्रांसफर होने पर अपने बैंक के पास शिकायत जल्द से जल्द दर्ज कराएं। अगर, आपका और लाभार्थी का खाता एक ही बैंक में है तो प्रोसेस जल्दी में पूरा हो जाएगा। एक या दो दिन के अंदर आपके खाते में पैसा वापस आ जाएगा।
- आरबीआई का दिशा निर्देश है कि अगर गलती से पैसा किसी दूसरे के खाते में जमा हो जाता है तो बैंक को जल्द से जल्द कदम उठाना होगा। बैंक को गलत खाते से पैसा को सही खाते में लौटाने की व्यवस्था करनी होगी।
- ट्रांजैक्शन के प्रूफ के लिए आप ट्रांजैक्शन के स्क्रीनशॉट को भी पेश कर सकते हैं। इसके बाद बैंक अपनी प्रक्रिया करेगा जिसमें 2 से 3 दिन तक का समय लग सकता है।
2 महीने तक का लग सकता है वक्त
- गलती से ट्रांसफर किए गए अमाउंट को पाने में कई बार काफी मेहनत करनी पड़ती है। क्योंकि इसमें कई नियमों का पालन करना पड़ता है। प्रोसेस में कभी-कभी दो महीने तक का भी वक्त लग सकता है। क्योंकि पहले अपने बैंक से उस अकाउंट का डिटेल पता करना होगा जिसमें आपने गलती से रुपए भेजे हैं। अब आपको रुपयों की वापसी के लिए उस अकाउंट होल्डर के बैंक से संपर्क करना होगा, जहां आपने रुपए भेजे हैं। अगर बैंक आपकी दलील को सही पाती है तो वे आपसे एक रिक्वेस्ट एप्लीकेशन मांगेगा। इसके बाद वह बैंक अपने ग्राहक को इसकी सूचना देगा। इसके बाद अगला प्रोसेस शुरू होगा
अमाउंट ट्रांसफर वाले खाते की बैंक ब्रांच भी पड़ेगा जाना
- अगर सेंडर और रिसीवर के अकाउंट एक ही बैंक में हैं तो यह प्रॉसेज जल्दी पूरी हो जाती है लेकिन अगर रिसीवर का अकाउंट दूसरे बैंक में है तो टाइम लगता है।
- दूसरा बैंक होने के हालात में जिस बैंक अकाउंट में आपने भूल से पैसे ट्रांसफर किए हैं उस बैंक की ब्रांच जाकर शिकायत दर्ज करवानी होगी। बैंक अपने ग्राहक की अनुमति के बिना किसी को भी पैसे ट्रांसफर नहीं कर सकता।
- साथ ही बैंक आपने ग्राहकों के बारे में जानकारी भी नहीं देते हैं. इसलिए आपको उस बैंक को सारी स्थिति से अवगत कराना होगा। इसके बाद वह बैंक उस खाते के ओनर को सूचित करेगा और पैसे आपके अकांउट में वापस ट्रांसफर करने को कहेगा।
अगर दूसरे खाते वाला पैसा लौटाने से कर दे मना
- गलती से अमाउंट ट्रांसफर वाले ज्यादातर मामलों में रिसीवर पैसे लौटाने को तैयार हो जाता है, लेकिन अगर वह पैसे लौटाने से मना कर दे तो आप उसके खिलाफ केस दर्ज कर सकते हैं।